zasady bezpieczeństwa

Szkolenie na pokładzie samolotu - film

 

Po wypadku samolotu Pilatus PC-6 z 11 czerwca tego roku, który miał miejsce we Włoszech, w Skydive Toscana i był spowodowany przedwczesnym otwarciem spadochronu zapasowego postanowiłem dołączyć omówienie tego problemu dla młodych skoczków.

Lot okazał się tragiczny w skutkach dla dwóch pilotów. Jednego bardzo doświadczonego i młodszego pilota, który był przeszkalany na nowy typ samolotu.

 

Dwie osoby zginęły w wyniku zaniedbań, w wyniku problemu, które można było uniknąć i którego zrozumienie może (mam nadzieję) przyczynić się do uniknięcia w przyszłości takich właśnie katastrof.

 

Wg informacji ze strony ASN:

Pilatus PC-6/B2-H4 Turboporter, zarejestrowany ze znakami S5-CMB, użytkowany do skoków spadochronowych przez Skydive Toscana z dwoma pilotami i siedmioma skoczkami na pokładzie wykonywał lot nad Marina di Cecina.

Krótko po rozpoczęciu wyrzutu skoczków, jednemu ze skoczków otworzył się spadochron zapasowy, który wyrwał skoczka na zewnątrz samolotu uderzając nim o usterzenie, co doprowadziło do uszkodzenia steru i utraty kontroli nad samolotem. Skoczek stracił przytomność ale wylądował bezpiecznie na ciągle napełnionym spadochronie zapasowym. Sześciu pozostałym skoczkom udało się opuścić samolot w trakcie jego spadania, zanim rozbił się na polu lądowiska doprowadzając do śmierci obu pilotów.

{like}{plusone}


To, że skoczkowie są młodzi i dopiero zaczynają karierę, nie znaczy wcale, że mają być traktowani jak półgłówki. Ludzie mają prawo wiedzieć i rozumieć, co im zagraża. Nie chodzi o straszenie, chodzi o zrozumienie, o uświadomienie sobie niebezpieczeństw.

Zmiana podejścia do młodych skoczków może się okazać bardzo dobra w skutkach. Przekonywanie ich od początku, iż wszystko jest cacane i bezpieczne może prowadzić do niepotrzebnego i groźnego w skutkach zaniedbania zasad bezpieczeństwa.

W lotnictwie bardzo szybko błąd może przerodzić się w tragedię. Nie da się nauczyć wszystkiego przed pierwszym skokiem. Można jednak wyrobić u uczniów szacunek do respektowania zasad, do zdobywania wiedzy i nabywania umiejętności. Jeśli bowiem wszystko jest tak bezpieczne, to po co mają się czegoś więcej uczyć ponad podstawowe rzeczy z AFF?

 

Zapraszam na film

{youtube}w9PDS7TD55c{/youtube}

 

 

 

Uzupełnienie o reakcje skoczków (dziękuję bardzo)

Azja wrzucił na fejsa taką fotkę, która pokazuje, co może się dziać pod klapką zapasu. To jest horror, pętla jest w takim stanie, że jest bardzo możliwe właśnie takie zdarzenie, jak miało miejsce we Włoszech. Warto więc zaglądać. To nie jest tylko dla mechaników! Mechanicy mogą układać. Skoczek może i powinien sprawdzać co tam się dzieje, ba skoczek po okresie ważności zapasu może sobie na ziemi otworzyć swój zapas - tyle, że to zupełnie inna kwestia ;)