zasady bezpieczeństwa

Sami tworzymy swoje bezpieczeństwo - kampania USPA

Kampania USPA i magazynu "Parachutist"
Newsletter USPA 18 Sierpnia 2016

Skoczkowie: Twórzmy Bezpieczeństwo

Zwykłe sprawdzenie sprzętu mogłoby zapobiec dwudziestu wypadkom śmiertelnym w USA od 1999 roku a także trudnej do zliczenia liczbie innych zdarzeń, w tym prowadzących do obrażeń ciała. A dziś, to sprawdzanie sprzętu stało się jednym z najbardziej pomijanych środków bezpieczeństwa.

Aby pomóc uzdrowić tą sytuację, USPA przedstawia nową kampanię "Twórzmy Bezpieczeństwo". Jej celem jest przypomnienie i wzmocnienie świadomości u wszystkich skoczków jak bardzo istotne jest sprawdzenie sprzętu spadochronowego przed każdym skokiem. Apelujemy do skoczków o różnym poziomie doświadczenia, aby podwoili swoje starania w kontrolowaniu własnych spadochronów przed skokiem, oraz wzajemnego sprawdzenia się przed wejściem do samolotu.

Czy jest to źle zapięta taśma piersiowa, czy też niestarannie włożony do kieszonki miękki pilocik, czy luźna pętla zamykająca pokrowiec - uchwycenie tych błędów zanim przeistoczą się w wypadek może uratować nasze własne życie lub życie naszych znajomych. USPA zachęca nie tylko szczególnej uwagi dotyczącej błędów sprzętowych, ale również do przysyłania relacji, zdjęć i filmów dotyczących znalezionych błędów, aby móc nimi dzielić się ze wszystkimi stowarzyszonymi skoczkami. Począwszy od przyszłego tygodnia, w każdy poniedziałek, będziemy udostępniać pozyskane materiały na portalach społecznościowych jako część kampanii Twórzmy Bezpieczeństwo, przypominając wszystkim, że czujność wobec obsługi spadochronu jest niezbędna i niezależna od poziomu doświadczenia.
{like}{plusone}

Bezpieczeństwo na pokładzie samolotu - film

Szkolenie na pokładzie samolotu - film

 

Po wypadku samolotu Pilatus PC-6 z 11 czerwca tego roku, który miał miejsce we Włoszech, w Skydive Toscana i był spowodowany przedwczesnym otwarciem spadochronu zapasowego postanowiłem dołączyć omówienie tego problemu dla młodych skoczków.

Lot okazał się tragiczny w skutkach dla dwóch pilotów. Jednego bardzo doświadczonego i młodszego pilota, który był przeszkalany na nowy typ samolotu.

 

Dwie osoby zginęły w wyniku zaniedbań, w wyniku problemu, które można było uniknąć i którego zrozumienie może (mam nadzieję) przyczynić się do uniknięcia w przyszłości takich właśnie katastrof.

 

Wg informacji ze strony ASN:

Pilatus PC-6/B2-H4 Turboporter, zarejestrowany ze znakami S5-CMB, użytkowany do skoków spadochronowych przez Skydive Toscana z dwoma pilotami i siedmioma skoczkami na pokładzie wykonywał lot nad Marina di Cecina.

Krótko po rozpoczęciu wyrzutu skoczków, jednemu ze skoczków otworzył się spadochron zapasowy, który wyrwał skoczka na zewnątrz samolotu uderzając nim o usterzenie, co doprowadziło do uszkodzenia steru i utraty kontroli nad samolotem. Skoczek stracił przytomność ale wylądował bezpiecznie na ciągle napełnionym spadochronie zapasowym. Sześciu pozostałym skoczkom udało się opuścić samolot w trakcie jego spadania, zanim rozbił się na polu lądowiska doprowadzając do śmierci obu pilotów.

{like}{plusone}

Czytaj więcej: Bezpieczeństwo na pokładzie samolotu - film

Co z przerwą w skokach?

W odpowiedzi na częste zapytania poniżej zamieszczamy zalecenia amerykańskiego stowarzyszenia USPA w przypadku przerwy w skokach. Warunki wznowienia zależne są od posiadanej licencji i długości przerwy w skakaniu. Informacje te przytaczamy specjalnie dla naszych absolwentów kursów AFF w Hiszpanii.

Posiadacze licencji A

Posiadacze licencji A, którzy nie wykonali skoku z opóźnionym otwarciem spadochronu przez 60 dni, wykonują przynajmniej jeden skok pod nadzorem osoby z ważnymi uprawnieniami instruktorskimi USPA, do momentu wykazania się kontrolą wysokości, umiejętnością przemieszczania się we wszystkich płaszczyznach, umiejętnością trackowania i umiejętnością lotu na czaszy, w stopniu zapewniającym bezpieczne wykonywanie skoków zespołowych.

Posiadacze licencji B

Posiadacze licencji B, którzy nie wykonali skoku z opóźnionym otwarciem spadochronu przez 90 dni, wykonują przynajmniej jeden skok pod nadzorem osoby z ważnymi uprawnieniami instruktorskimi USPA, aby wykazać się umiejętnościami zapewniającymi możliwość korzystania z uprawnień przysługujących im w świetle posiadanej licencji.

Posiadacze licencji C i D

Posiadacze licencji C i D, którzy nie wykonali skoku z opóźnionym otwarciem spadochronu przez sześć miesięcy, wykonują przynajmniej jeden skok pod nadzorem osoby z ważnymi uprawnieniami instruktorskimi USPA, aby wykazać się umiejętnościami zapewniającymi możliwość korzystania z uprawnień przysługujących im w świetle posiadanej licencji.

Wystarczy aby jedna z dwóch osób uniknęła kolizji

Wystarczy aby jedna z dwóch osób uniknęła kolizji

Dzień jak co dzień

Boogie, masa ludzi. Wyloty back to back (czyli bez wyłączania silników). Kolorowo, wystawione języki i kunsztownie pozaginane palce. Coool i wow. Tak bawi się elita społeczeństwa, podniebni gladiatorzy, superbohaterowie. Nie możecie zaprzeczyć, że nawet gdybym straszliwie przerysował ten opis to i tak bywają skoczkowie, którzy lepiej oddadzą taki trend.

A więc dzień jak co dzień. 15 osób w powietrzu. Student, zaraz po AFF odnalazł swoje lotnisko i wpatrzony w to miejsce pruje na swoim dużym spadochronie. Doświadczony skoczek (ponad 2000 skoków) na swoim maleńkim spadochronie grzeje w którąś stronę. Piszę którąś bo przecież po otwarciu najważniejsze jest dla niego zahamowanie slajdera. Demoniczny opór czołowy nie pozwala mu się rozejrzeć dookoła. Student patrzy w dół i jest niżej niż doświadczony, stary koń. Stary koń, ma mały spadochron, który dość leci szybko do przodu ale i całkiem szybko w dół.
Nie widzą się nawzajem. Bo nie patrzą na siebie. Jeden - ten niżej, zafiksował się na lądowisku i głowa jest opuszczona do dołu, drugi - ten wyżej zadziera głowę bo zafiksował się na slajderze.
W tej konfiguracji stary koń wpada centralnie w czaszę studenta. Szarpnęło obydwoma, studencki spadochron troszkę się rozdarł, odpadli od siebie. Student popatrzył do góry (miejmy nadzieję, że nie pierwszy raz podczas tego skoku) zobaczył rozdarcie i przesiadł się na zapas. Stary koń poleciał oddychać.

Na szczęście dla obu różnica wysokości pomiędzy nimi w momencie zderzenia pozwalała na zderzenie bez trwałego splątania. Gdyby było inaczej, być może nie skończyłoby się tylko na ratowaniu.
{plusone}{like}

Roleta w samolocie dla skoczków

Takie drobiazgi jak obsługa rolety w samolocie zazwyczaj nie pochłaniają zainteresowania skoczków. Przecież skok zaczyna się, gdy samolot osiągnie już swój pułap wysokości, ktoś tą roletę otwiera, zapala się jakaś lampka, albo coś innego i wtedy można pokazać swoją wspaniałą odwagę spadochronową.

Żywię jednak nadzieję, że nieliczni zainteresują się tym tematem.

Roleta pełni funkcję drzwi w samolocie przystosowanym do wyrzutu skoczków. Funkcjonują pewne zasady bezpieczeństwa dotyczące używania tejże rolety. Zaczynając więc od początku:

Zamykanie rolety

Roletę zamykamy, gdy ostatni silnik zacznie prawidłowo swoją pracę. Jeśli latamy samolotem jednosilnikowym to ostatni będą pierwszymi, sprawa jest prosta.

Jeśli latamy samolotem dwusilnikowym, to nie wsiadamy do samolotu zanim silnik od strony drzwi nie zacznie swojej pracy. Nie zamykamy rolety zanim drugi silnik nie zacznie się kręcić. Dlaczego?

Ano dlatego, że jeśli silnik zacznie się palić, to skoczkom łatwiej jest uciec z samolotu, w którym roleta jest podniesiona a nie opuszczona.

 

Podnoszenie rolety w locie

{plusone}{like}

 

Czytaj więcej: Roleta w samolocie dla skoczków

Rozpoznać zagrożenie spadochronowe cz 5/5

Wypadki inne

W tej kategorii przytoczone są dwa zdarzenia.


  • Skoczek, który wypadł z uprzęży spadochronowej. Ta historia nadaje się do nagrody Darwina. Skoczek opuszcza samolot z zapiętą taśmą piersiową. Wypada z uprzęży po otwarciu spadochronu. Jego sprzęt zostaje znaleziony wiele kilometrów dalej z rozpiętą taśmą piersiową. Tajemnicę swojej zabawy skoczek zabrał do grobu. Raczej mu nie wyszło to co planował, chyba że planował samobójstwo - wtedy faktycznie mu wyszło.
  • {like}{plusone}

    Czytaj więcej: Rozpoznać zagrożenie spadochronowe cz 5/5