technika latania

Budowanie formacji, funkcje skoczków podczas opuszczania samolotu.

Dobre wyjście z samolotu bardzo ułatwia prawidłowe budowanie zaplanowanej formacji. Technika oddzielania się od samolotu wymaga solidnego treningu naziemnego i jest czymś zupełnie innym niż praca podczas swobodnego spadania.

Przy wyjściu największą rolę odgrywa inercja naszego ciała, to w jaki sposób odbijemy się od pokładu lub oddzielimy od zewnętrznego para kitu (uchwytów, stopni itp zamontowanych na potrzeby skoków spadochronowych).

{like}{plusone}

 

 

Od pierwszych samodzielnych skoków powinniśmy wiedzieć czym różni się wyjście w funkcji floatera od divera. Zanim jednak przybliżę obie te funkcje, dla początkujących (bo dla nich tworzony jest dział Support) wytłumaczenie pojęcia płaszczyzna wiatru relatywnego.

Wiatr relatywny

Wiatr relatywny to odczuwalna przez skoczka reakcja masy powietrza na jego ruch. Jeśli wystawimy dłoń z samolotu to wiatr relatywny ‚wieje’ od silnika. Po około dziesięciu (w rzeczywistości 12-15) sekundach od opuszczenia samolotu na skoczka spadającego w sylwetce neutralnej działa wiatr skierowany prostopadle do horyzontu.

Ale od opuszczenia samolotu, przez pierwszych dziesięć sekund kierunek wiatru relatywnego będzie się zmieniał wraz ze zmianą kierunku ruchu skoczka. W pierwszym momencie, tuż po oddzieleniu się od pokładu samolotu na skoczka działa wiatr relatywny skierowany przeciwnie do ruchu samolotu. Opór powietrza (ta wyczuwalna reakcja masy powietrza) będzie hamował nadaną przez samolot prędkość a matka Ziemia będzie nas przyciągała, rozpędzając pionowo aż do zrównoważenia oporu powietrza z siłą ciążenia. Wtedy osiągamy prędkość graniczną zdefiniowaną naszą masą ciała, powierzchnią ciała wystawioną na działanie wiatru relatywnego oraz współczynnikiem oporu powietrza Cx.

Płaszczyzna wiatru relatywnego

Płaszczyzna wiatru relatywnego jest prostopadła do kierunku tego wiatru. Po dziesięciu sekundach płaszczyzna ta będzie pozioma. W pierwszych dwóch - trzech sekundach można przyjąć roboczo, że płaszczyzna ta ma około 45 stopni nachylenia względem poziomu. Oddzielając się od samolotu, staramy się jak najbardziej leniwie położyć na tejże płaszczyźnie. Im mniej energii zakumulujemy w ciele podczas odbicia, tym mniej będzie trzeba korygowania położenia ciała.

Floater - Diver

Możemy wyskoczyć (oddzielić się) z głową skierowaną do góry, czyli będziemy pełnić funkcję floatera lub z głową skierowaną do dołu - funkcja divera. Podczas budowania formacji, na zewnątrz samolotu znajdują się floaterzy, którzy wychodzą tuż, tuż przed bazą a za bazą wyskakują diverzy. W bazie, jeśli jest to wyjście w kontakcie, również znajdą się skoczkowie w funkcji floater i diver. Najczęściej podczas szkolenia AFF macie do czynienia właśnie z funkcją floatera, który wychodzi w kontakcie ze środka samolotu. Floater, podczas budowania formacji, zazwyczaj oddzielać się będzie z zewnątrz samolotu, ze środka wysypią się diverzy.

Baza

Szczególnie ważną rolę w budowaniu formacji ma baza. Składać się powinna z osób, których umiejętności i doświadczenie nie stanowią ryzyka powodzenia całego przedsięwzięcia. Jeśli do bazy weźmiemy za mało umiejących skoczków to cały zespół nie będzie mógł zrealizować swojego planu. Czasem na niebie można spotkać takie ciekawe próby, gdzie ‚starzy’ ganiają wirującą w każdej płaszczyźnie bazę tworzoną przez ‚młodych’. To duży błąd, który świadczy, że starzy bardziej chcą się popisać niż zbudować ładną i bezpieczną formację.

Kierunkowy

W bazie kluczową rolę pełni kierunkowy. Kierunkowy to floater, który kontroluje ustawienie bazy względem osi wyrzutu skoczków. Jego rolą jest kierować formacją tak, aby reszta uczestników nie przeżywała niepotrzebnych stresów związanych z niezamierzonym obróceniem się bazy, który prowadzi zwykle do chaosu i zagrożeń.

Zostań leniwym diverem

Najczęstszym błędem podczas wyjścia jako diver jest wybicie się z jednoczesnym obrotem i nachyleniem. Błąd wynika stąd, że skoczek stara się wybić w tą stronę, gdzie widzi znikającą bazę. W wyniku tego w jego ciele jest zgromadzona energia, która obraca go pod pokład samolotu i przewraca do fikołka do przodu. W reakcji skoczek musi hamować obrót oraz wyciągać ramiona i zaginać nogi. To nie jest prawidłowe, choć jest często widziane. Wybicie powinno nastąpić w poprzek osi samolotu, z wyeksponowanym na stronę nawietrzną ramieniem, pachą i klatką piersiową. Ześlizgujemy się z płaszczyzny wiatru relatywnego mogąc bezpiecznie obserwować budującą się z boku a potem z przodu formację.

Na potrzeby ustawienia się w drzwiach (drzwi z lewej strony) Lewa noga najbliżej progu, pozostaje w kontakcie z pokładem jak długo się da. Nisko środek ciężkości przy ustawieniu divera w kontakcie.

Incercja

Dobrze jest myśleć o środku ciężkości ciała i podzielić całą sylwetkę na górę i dół. Przy wyjściu koncentrujemy się na dynamice oddzielenia obu części ciała. Różnica pomiędzy zgromadzoną energią w obu częściach będzie powodować ruch, który w pierwszych sekundach jest trudny do skorygowania interakcja z powietrzem.

Przykładowo najczęstszym błędem divera jest zamach ciała w drzwiach, który ma prowadzić go do bazy znajdującej się już dużo niżej pod pokładem samolotu. W wyniku tego ruchu skoczek zaczyna robić przewrót do przodu, jeśli jest zapobiegawczy to wystawia do przodu ramiona i zagina mocno nogi. Wystarczy jednak wybić się poprzecznie do osi samolotu, położyć się na strugach powietrza i nie trzeba będzie robić żadnych korekt, mało tego nie będzie też niepełnego przewrotu, który utrudnia obserwację formacji.

Drugim standardowym błędem jest wybicie z samolotu z inicjacją ruchu w lewo (lewe drzwi, baza niżej i z tyłu samolotu), gdy skoczek chce "ominąć" lewą krawędź drzwi i leżeć na strugach wzdłuż osi samolotu. Ten ruch owocuje skrętem w lewo, wpłynięciem pod pokład i pełnym obrotem z utratą kontaktu wzrokowego z formacją. Jeśli ten błąd powiązany jest z tym wymienionym akapit wyżej, prawdopodobnie wyjście będzie niestabilne i opóźni czas dojścia do formacji.

 


 

Podręcznik spadochronowy

Nie ryzykuj! Wiesz więcej, rozumiesz więcej, umiesz więcej - skaczesz bezpieczniej. Skaczesz bezpieczniej - żyjesz dłużej.

Kup podręcznik spadochronowy przeznaczony dla początkujących, dla mało doświadczonych i dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą, ile nie wiedzą.

Podręcznik spadochronowy - dowiedz się więcej