technika latania

Wykład na temat budowania formacji FS

Zapraszam na wykład o budowaniu formacji FS. Materiał przeznaczony dla mało i średnio doświadczonych skoczków

W zamieszczonym poniżej obszernym, dwuczęściowym wykładzie poruszam kwestie związane z bezpieczeństwiem skoków, ich organizacją, przygotowanie młodych skoczków do budowania formacji płaskiej. Zaznajamiam też z nazewnictwem i możliwymi funkcjami, które skoczkowie mogą pełnić w trakcie swoich treningów. Oczywiście nieocenioną pomocą byłby skok z dużo bardziej doświadczonymi uczestnikami, jeśli jednak nie ma takiej możliwości, to o ile przepisy danego kraju na to pozwalają, to posiadając odpowiedni dokument zaświadczający o poziomie wyszkolenia (USPA A, ŚK B itp) wystarczającym do skoków FS z innymi skoczkami o podobnym poziomie wyszkolenia - można zaczynać porządne treningi na podstawie wiedzy z tychże wykładów.

{like}{plusone}

Czytaj więcej: Wykład na temat budowania formacji FS

Jak prawidłowo lądować

Dobre lądowanie na spadochronie szybującym

Niektórym wychodzi od pierwszego skoku i zapewne nie zrozumieją, po co jest ten artykuł. Dla zdecydowanej większości krótkie rady zawarte tutaj mogą okazać się bardzo pomocne.

Nadmienić chciałbym jednak, że to, co tu napiszę kierowane jest dla najmniej doświadczonych skoczków, którzy latają na spadochronach szkolnych. Te spadochrony niezmiernie trudno przeciągnąć, czyli zahamować je tak, aby straciły swoje właściwości. Niektóre z rad, mogą więc okazać się nie tylko nieprzydatne, ale też groźne, dla osób skaczących na bardziej obciążonych spadochronach.

Prędkość

Do prawidłowego lądowania skoczek potrzebuje pełnej prędkości. Lot na częściowo zahamowanym spadochronie może zaowocować twardym lądowaniem. Na wysokości około 30 metrów (10 piętro budynku) trzeba unieść dłonie wraz z uchwytami sterowniczymi do góry, aby spadochron zdążył nabrać pełnej prędkości.

Utrzymanie zamierzonego kierunku

Nie zawsze lądujemy idealnie pod wiatr, ale zawsze musimy starać się utrzymać kierunek, który obraliśmy do lądowania. Nieplanowana zmiana kierunku przy samej ziemi może spowodować paniczną reakcję i pogłębienie zakrętu, a w efekcie wzrost prędkości kątowej i poważne zagrożenie kontuzji. W strefie oczekiwania ćwiczyć należy hamowanie z intencjonalnym skrętem, dzięki temu nad ziemią skoczek będzie intuicyjnie kierować spadochronem.

{plusone}{like}

Czytaj więcej: Jak prawidłowo lądować

Latanie na spadochronie USPA kat E

Ćwiczenia kategorii E Faza lotu na czaszy

Oto i czysty, żywy konkret z SIM. Co robić w powietrzu. Lista ćwiczeń i film. Nikt nie może powiedzieć, że trenowanie latania na spadochronie to jakaś magia albo wiedza dostępna tylko dla nielicznych. Poznanie swojego spadochronu to nie tylko osobiste bezpieczeństwo, to bezpieczeństwo innych.

Warto więc zwracać uwagę osobom, które sprawiają drętwo latających. Niech też się uczą. Tolerancja ma tu bardzo bolesne granice, ktoś nieświadomie może spowodować kolizję, która może być śmiertelna w skutkach. Czasami szacunek objawia się w byciu mniej miłym, dla swojego dobra, dla dobra tej osoby, której zwracamy uwagę i dla innych skoczków.

{like}{plusone}

  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • ściągnięcie sterówek w  średnim tempie na wysokość klatki piersiowej, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • szybsze ściągnięcie sterówek na wysokość klatki piersiowej, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • wolniejsze ściągnięcie sterówek na wysokość klatki piersiowej, przytrzymanie,

  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • ściągnięcie sterówek w  średnim tempie na wysokość bioder, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • szybsze ściągnięcie sterówek na wysokość bioder, przytrzymanie, powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • wolniejsze ściągnięcie sterówek na wysokość bioder, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • ściągnięcie sterówek w  średnim tempie na wysokość ramion, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • szybsze ściągnięcie sterówek na wysokość ramion piersiowej, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund, kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • wolniejsze zaciągnięcie sterówek na wysokość ramion, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • ocena najbardziej skutecznej metody hamowania czaszy po rozpoznaniu momentu osiągnięcia największej możliwej do utrzymania siły nośnej (sweet spot),
  • rozpoczęcie hamowania czaszy zgodnie z wybraną metodą na wysokości dwa razy większej niż wzrost skoczka, przytrzymanie sterówek, aby utrzymać płaski lot czaszy do momentu poprzedzającego przyziemienie,
  • ocena wysokości ściągania sterówek na podstawie efektów przy lądowaniu.

Zobacz film

{youtube}bpaZ4XQ-LVs{/youtube}

Nurkowanie, dokowanie i praca przy formacji + film

Szkolenie FSC zawiera praktyczne ćwiczenia w powietrzu, które mają pomóc skoczkowi bezpiecznie budować formacje z innym uczestnikami

{like}{plusone}

Jednym z ćwiczeń podczas szkolenia z budowania formacji jest nurkowanie. Wyjście w funkcji diver, w niewielkiej separacji czasowej od bazy. Chodzi o przyswojenie zasad rozpędzania i hamowania. To także moment kiedy możemy zastosować ważną zasadę "stop before you go".

Po nurkowaniu dokowanie do boku trenera. Przejście do przodu i trening obrotów o 90 stopni z zachowaniem kontroli wzrokowej. Skok zakończony jest sygnałem rozejścia, oraz rozejściem 180 stopni od środka formacji.

Oto film z takiego skoku, gdzie realizowane jest normalne szkolenie do budowania formacji.

{youtube}s93eap2mZmk{/youtube}

Uwaga, włączcie napisy w menu YT bo dopiero wtedy będą widoczne najważniejsze komentarze.

Ćwiczenia unikania kolizji

Unikamy kolizji w powietrzu

Kolejna katastrofa jest być może okazją do wzbudzenia zainteresowania czytelników tematyką bezpieczeństwa.

Tym razem zginęła dwójka doświadczonych skoczków przygotowujących się w Eloy (Arizona) do budowania formacji dwustu osobowej. Po prawidłowym rozejściu, podczas lądowania w przewidzianym dla nich miejscu, na wysokości około 50 metrów doszło do kolizji. Skoczkowie splątali się, obie czasze zgasły co doprowadziło do bardzo mocnego zderzenia z ziemią. Jeden ze skoczków zmarł na miejscu, drugi niedługo potem, już w szpitalu.

Według relacji trudno jest znaleźć winę któregokolwiek z nich. Zresztą poszukiwanie winy skoczka jest zawsze ślepą drogą, bo chodzi o proces, chodzi o zrozumienie przyczyny w znanym nam już skutku.

{like}{plusone}

Czytaj więcej: Ćwiczenia unikania kolizji

USPA canopy control, ćwiczenie latania na tylnych taśmach

Ćwiczenia na czaszy - zakręty na tylnych taśmach

Trenowanie zakrętów na tylnych taśmach wydaje się być nieco nietrafione. Można wyobrazić sobie kilka innych zadań, które będą bardziej przydatne młodemu skoczkowi. Zasady, przepisy, zalecenia - to wszystko są owoce pewnego długotrwałego procesu, który nieraz podąża troszkę inną ścieżką niż aktualna praktyka spadochronowa.

Sterowanie tylnymi taśmami jest zalecaną metodą wybrnięcia z opresji powodowanej choćby przez zakleszczoną lub zerwaną sterówkę.
Dziś wydaje się to nieco ekstrawaganckim zachowaniem. Spadochron główny nie działa jak trzeba, to przystępuje się do procedury awaryjnej i tyle. Nie ma żadnego kozakowania i usilnego trwania na niesprawnym spadochronie głównym.
{plusone}{like}



Nikt nie powie złego słowa skoczkowi, który przy zakleszczonej sterówce pozbędzie się głównej czaszy i otworzy zapas. A jeśli ktoś coś powie, to popełni olbrzymi błąd szkoleniowy. Pamiętajmy jednak, że jeszcze kilka lat temu można było spotkać okrągłe spadochrony zapasowe. Jakość lotu na spadochronie szybującym i okrągłym jest zupełnie różna. Można było powiedzieć, że duży spadochron szkolny był nadal "prawie zupełnie" sprawny, pomimo problemów z użyciem uchwytów sterowniczych.

Jeśli więc założymy, że student wykonuje takie ćwiczenia na swoim spadochronie, jak na poniższym filmie, to można również wytłumaczyć mu, że nie jest szczególnie dużym zagrożeniem używanie tylnych taśmy nośnych zamiast pozbywania się czaszy głównej i otwierania zapasu. I faktycznie tak jest, choć nawet to pisząc trochę się krzywię. Uważam, że zapasowy po to jest w naszym zestawie spadochronów, aby czasem go użyć.

Umiejętność sterowania tylnymi taśmami jest ważna

Jednak ćwiczenie manewrowania przy użyciu tylnych taśm to nie tylko przygotowanie do awaryjnego sterowania spadochronem. To zdobywanie umiejętności, to pogłębianie wyczucia spadochronu. To również utrwalenie dobrych nawyków trenowania zamiast bezsensownego bimbania na spadochronie lub pośpiesznego, spiralnego dążenia do lądowania przed innymi skoczkami.
Sterowanie tylnymi taśmami może być przydatne podczas otwierania spadochronu, w celu uniknięcia potencjalnej kolizji, może być też bardzo przydatne, gdy zostaliśmy wyrzuceni daleko od strefy lądowania. Szybowanie na tylnych taśmach jest skutecznym sposobem wydłużenia lotu.

Uwaga!

 

  • Sterowanie tylnymi taśmami wymaga użycia większej siły, niż przy analogicznym manewrze wykonanym przy pomocy sterówki.
  • Spadochron reaguje nieco gwałtowniej, ponieważ podłączone do tylnej taśmy grupy C i D pociągają w dół większą powierzchnię czaszy.
  • Niekiedy możemy doprowadzić do niezamierzonego złamania spadochronu i niestabilnego zachowania.
  • Ćwiczenia należy skończyć nie niżej niż na 600 metrów!

 

{youtube}dEDXKW2nmCs{/youtube}
{youtube}bLvSWXEXc6g{/youtube}


 

Podręcznik spadochronowy

Nie ryzykuj! Wiesz więcej, rozumiesz więcej, umiesz więcej - skaczesz bezpieczniej. Skaczesz bezpieczniej - żyjesz dłużej.

Kup podręcznik spadochronowy przeznaczony dla początkujących, dla mało doświadczonych i dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą, ile nie wiedzą.

Podręcznik spadochronowy - dowiedz się więcej