sytuacje awaryjne

Kiedy skręcenie linek jest awarią spadochronu a kiedy nie?

Rozważania na temat anomalii otwarcia czaszy spadochronu wzbogacone o film

To proste, jeśli osiągnęliśmy wysokość awaryjną to linetwist kwalifikuje się do przesiadki na spadochron awaryjny. Czyli innymi słowy, do kiedy nie spadliśmy do swojej wysokości awaryjnej to jeszcze nie jest problem, ale jeśli już do tej wysokości dotarliśmy to na pewno jest to awaria spadochronu.

{plusone}{like}

Dziesięciominutowa pogadanka, w zasadzie monolog, na temat skręcenia linek

{youtube}YQaObD6_GWA{/youtube}

Plan the jump - jump the plan

Najpierw planujemy skok, potem go realizujemy "plan the jump, jump the plan". Jeśli dokonujemy jakichkolwiek zmian w planie skoku, przechodzimy od razu na ciemną stronę mocy, która pachnie wiekiem od trumny.

Nawet tak prosta sprawa jak skręcenie linek doprowadziła do niejednej śmierci skoczka.

Zawsze po otwarciu głównego spadochronu sprawdzamy wysokość, niezależnie od tego czy spadochron napełnił się prawidłowo, czy nieprawidłowo. Jeśli nie jest napełniony tak jak trzeba to tym bardziej sprawdzamy jaka jest wysokość.

Trochę więcej o skręceniu linek.

Przyczyny zakręcenie się spadochronu mogą być przeróżne:

 

  • Zła pozycja ciała w momencie otwarcia spadochronu. Podniesienie prawego pośladka do góry, schowanie głowy i asymetria powoduje nachylenie ciała i startująca paczka z głównym spadochronem zostaje uderzona powietrzem z jednej strony, co obraca ją kilkakrotnie zanim jeszcze wyjdzie z niej spadochron,
  • Niesymetryczne ułożenie spadochronu. Najczęściej na etapie zawijania spływem całej czaszy. Wtedy może dojść do wkręcenia jednej z komór, co dalej przy otwieraniu spowoduje, iż właśnie ta komora szybciej chwyci powietrze i spadochron napełni się niesymetrycznie,
  • Odblokowana linka sterownicza powoduje zakręcenie się czaszy i co gorsza zakręcenie niesymetrycznie ustawionych sterówek. Jeśli czasza jest mała, to zwykle ten linetwist zakończy się zmianą spadochronów. W przypadku normalnych (dużych) spadochronów zwykle wystarczy odblokować drugą sterówkę i po problemie,
  • Zbyt mała odległość od taśm nośnych do pierwszego wplecenia linek w gumki. Zakłada się, że mniej niż 30 cm luzu pomiędzy ostatnim wpleceniem linek a taśmami nośnymi to zbyt duża asymetria przy starcie paczki z pokrowca. Zamocowanie taśmy i pilocika pośrodku paczki i ostry kąt pomiędzy ostatnim wplotem mogą zakręcić paczkę podobnie jak przy złej pozycji ciała
  • Stary spadochron, lub po prostu nieudana konstrukcja. Wraz z kolejnymi skokami, linki zmieniają swoją długość a czasza może się zniekształcać. Stare spadochrony otwierają się nieregularnie. Niektóre nowe mają tak samo ;)
  • Źle zamontowany lub odkształcony pilocik spadochronu głównego podczas wyciągania paczki może również nią obrócić.

 

Czy i jak walczyć ze skręceniem linek?

Jestem wrogiem walki z awariami, więcej z tego wychodzi złego niż dobrego, w walce człowiek może się łatwo zatracić. Wsiadając do samolotu musimy być przekonani na jakiej wysokości zaprzestajemy walczyć z głównym spadochronem. W przypadku studentów AFF tą wysokością jest 1000 metrów. Ja mam swoją granicę na 500 metrów, każdy ustawia sobie wysokość awaryjną wg własnych możliwości i poczucia bezpieczeństwa. Ale jeśli sobie ją ustawił to choćby skały srały ma jej pilnować.

Jeśli został jeszcze tylko jedno skręcenie a doszło do planowanej wysokości awaryjnej to uczciwy (wobec siebie i bliskich) skoczek realizuje procedurę awaryjną.

Do wysokości awaryjnej na dużych spadochronach wystarczy poczekać. Duża bezwładność i duże stabilizatory dają duże prawdopodobieństwo stabilnie otwartej i szybującej czaszy. Skoczek pod taką czaszą może sobie rozglądać się wokoło, naprzemiennie szukając miejsca lądowania i kontrolując wysokość. Zazwyczaj to kilka - kilkanaście sekund.

Na małych czaszach problem jest większy. Wpadają bowiem te bestie w nurkowanie i bardzo szybko tracą wysokość, do tego generują bardzo dużą siłę odśrodkową. Odradzam walkę dłuższą niż 5 sekund. Od tego jest zapas aby czasem go przewietrzyć.

Przykładowe skręcenie linek na mocno obciążonym spadochronie zakończone odczepieniem czaszy głównej i otwarciem zapasu

{youtube}iMJo54-3Oi4{/youtube}


 

Podręcznik spadochronowy

Nie ryzykuj! Wiesz więcej, rozumiesz więcej, umiesz więcej - skaczesz bezpieczniej. Skaczesz bezpieczniej - żyjesz dłużej.

Kup podręcznik spadochronowy przeznaczony dla początkujących, dla mało doświadczonych i dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą, ile nie wiedzą.

Podręcznik spadochronowy - dowiedz się więcej